Facebook

3 powody dla których warto jeść grzyby

Przez w Sie 23, 2017 w Mój czas wolny, Moja uroda | 0 komentarzy

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Koniec lata, wilgotna, deszczowa i jeszcze w miarę ciepła aura sprawiła, że w naszych polskich lasach pojawiły się grzyby. Ogromnym grzechem byłoby niewykorzystanie wolnego czasu na grzybobranie. Sama pobyt w lesie w poszukiwaniu grzybów już wpływa pozytywnie na nasz organizm, a po niżej przedstawiam 3 powody, dla których warto wprowadzić je do swojej diety.

1. Źródło witamin, białka i wody.

Grzyby chociaż tak małe i niepozorne, to zawierają wiele cennych dla naszych organizmów składników mineralnych i witamin takich jak: witaminy z grupy B np. B1 i PP, które są niezbędne do prawidłowego działania układu nerwowego. W pomarańczowych grzybach takich jak rydze, czy kurki znajdziemy witaminę A, czyli cenny beta-karoten. Grzybiarze muszą zdawać sobie sprawę, że grzyby to też źródło białka. Najwięcej tej cennej substancji mają borowiki i pieczarki. Białko pochodzące z grzybów jest trudniej przyswajalne przez ludzki organizm, niż to pochodzenia zwierzęcego, ale za to łatwiej niż białko pochodzenia roślinnego. Niektórzy nazywają grzyby leśnym mięsem, ponieważ 100 g grzybów pod względem zawartości białka odpowiada 50 g mięsa.

2. Niskokaloryczne i smaczne

Grzyby są nisko kaloryczne, dlatego osoby na diecie odchudzającej nie powinny się ich obawiać. 100 gram grzybów (w zależności od gatunku) dostarcza od 40 do 60 kcal. A dzięki temu, że zawierają nie trawienną przez ludzki organizm chitynę, a także błonnik, bardzo szybko dają uczucie sytości. Niestety problem tkwi w sposobie podawania grzybów, które najczęściej lądują w śmietanowym lub maślanym sosie, które podwyższają zawartość kaloryczną potraw z grzybami. Grzyby tak bardzo nam smakują ponieważ są źródłem umami, czyli o tak zwany piąty smak, nazywany też mięsnym lub rosołowym. Suszone grzyby mają więcej umami, niż świeże, a gotowane od surowych, ciemne od jaśniejszych. Smak umami jest uznawany za smak słony, dlatego przygotowując dania z grzybami możemy ograniczyć stosownie soli. W końcu grzyby zawierają też sole mineralne.

3. Działanie przeciwutleniające

Przeciwutleniające działanie grzybów docenią zwłaszcza kobiety. Do skutecznych antyoksydantów należą w szczególności: borowiki, podgrzybki oraz boczniaki i pieczarki, a także egzotycznie brzmiące shiitakie. W składzie wyżej wymienionych grzybów wykryto bowiem beta-glukan, czyli bioaktywną substancję immunostymulującą o udowodnionym działaniu przeciwutleniającym.

P.S.

Wybierając się na grzybobranie nie możemy zapomnieć o atlasie grzybów, zwłaszcza jeśli jesteśmy niedoświadczonymi grzybiarzami. Wszystkie grzyby są jadalne, lecz niektóre tylko raz więc, trzeba się przed tym ustrzec. Nigdy nie zbierajmy grzybów, których nie znamy!!!

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *